Ruta de Pedra Seca 1

Tornar

El punt d’inici d’aquesta ruta d’uns 8,6 Km. està situat en una illeta (X-383312, Y-4569418), a l’encreuament de la N-340 i la carretera a Castellet i Vilanova i la Geltrú, pel pantà de Foix, TP2115, a l’indret conegut com les Casetes del Roquer. A sota el nucli urbà, a l’altra banda de la N-340 i en unes feixes que no es treballen, a sota el castell del Bellesguard, hi ha la barraca (1) W-6712 (X-383269, Y-4569460), la qual té la porta d’entrada tapiada. La Ruta 1 la farem pel camí (marcat en groc). Baixarem per la TP-2115, direcció Est, fins agafar el camí del Pantà situat a la esquerra a sota el Xalet del Sadurní. Continuarem per aquest camí, ha mà esquerra veurem el xalet de l’Alemany, passarem pel davant del Maset (edifici modernista) (2) (X-383874, Y-4569576), i tot seguit agafarem el camí de l’Alba que trobarem a mà esquerra. Més endavant i a l’indret de l’Alba, a mà dreta es pot veure integrada al marge la barraca (3) W-5799 (X-384482, Y-4569917).

Continuarem per aquest camí seguint els pals indicadors verticals, passarem pel costat d’una propietat tancada, i a mà esquerra a l’indret del Ràfols o Rafós, hi ha la barraca (4) W-6835 (X384334, Y-4570564), i l’antic pou (5) medieval W-420 (X-384281, Y-4570404), i anirem baixant cap la llera de la riera de Marmellar la qual travessarem pel gual. Agafarem l’antic camí medieval de l’Arboç a La Llacuneta i passarem pel costat del Polígon Industrial El Foix, a mà dreta trobarem la Sínia de Cal Llobí, pels carrers del Polígon Industrial, continuarem fins tornar a agafar l’antic camí medieval que ha estat tallat pel conreu d’una vinya, al mig d’aquesta vinya hi ha un antic pou (6) W-328 (X-385020, Y-4570998).

Deixarem enrere les naus del Polígon Industrial El Foix i continuarem pel camí del Sagrament fins l’antiquíssim caseriu de La Llacuneta, ja documentat com Ipsa Lacuna, l’any 1023. Abans d’entrar al caseriu, agafarem un camí que trobarem a mà dreta, que fa molta pujada i que arriba fins dalt del turó anomenat el Pujol de La Llacuneta, des d’aquest enlairat indret es poden contemplar magnífiques vistes, tant de l’Arboç i la plana del Baix Penedès, com de la vall del riu Foix, que passa pel darrera d’aquest turó. A inicis de 2021 el propietari d’aquestes terres va unir varies parcel·les i va esborrar el camí, deixant ara el pas per la vora de les terres en les quals hi hauran vinyes. Continuarem pel camí marcat que en aquest cas és bastant planer pel mig de vinyes i que més endavant davalla vers les masies de Cal Pujol i Cal Joan de Puigverdí, en aquesta darrera masia, que ara està deshabitada, a la seva part davantera hi ha un magnífic rellotge de sol (7) (X-385154, Y-4571649).

Quan arribem al camí asfaltat que va de les Casetes de Puigmoltó a La Llacuneta, hem de continuar cap a l’esquerra i al cap d’uns quants metres i al costat del camí a mà dreta trobarem un antic pou medieval, nomenat el Pou de l’Església (8) W-329 (X-385026, Y-4571571), que està enrunat. Tot seguit trobarem la capella de Sant Antoni Abat (9) (X-385006, Y-4571551), i davant mateix un pou (10) modernista molt maco: X-384993, Y-4571546. En aquest indret podrem veure les antigues masies i cases pairals de Cal Rossell (11) (X-384982, Y-4571512), que té un rellotge de sol a la façana principal. Cal Badó/Cal Cañas (12) (X385004, Y-4571491), tancada amb un petit baluard, Cal Venancio/Cal Carnestoltes (13) (X-385026, Y-4571503), que a la seva façana té un rellotge de sol modern, en substitució a un d’antic que el temps va malmetre; I les ruïnes del gran casal de Cal Totusaus (14) (X-384978, Y-4571468), que també a la seva façana principal tenia un rellotge de sol, ara desaparegut.

Un cop fetes les visites, continuarem per un carrer asfaltat que passa pel costat de les naus del Polígon Industrial El Foix, un cop a baix trobarem el pou (15) medieval dit del Comú W-419 (X-384750, Y-4571463), i ens adreçarem cap la masia de Cal Borrega/Cal Sever (16) (X-384443, Y-4571445), continuarem per aquest camí, passarem pel costat de l’Àrea de Servei de Cepsa, i baixarem fins la llera de la Riera de Marmellar, si aquesta està seca podrem passar per sota el pont de pedra de la N-340, o si no es pot passar per aquest indret, doncs hi ha aigua a la riera, anirem a agafar la Ruta-1a (*), i continuarem pel costat esquerre de la riera cap al Pont de Ferro, i un cop quasi a sota el pont del ferrocarril, agafarem el camí que puja per l’esquerra i que fa cap al bosc del Pont de Ferro, en aquest bosc i quasi tocant la N-340 hi ha les restes de l’antic forn d’obra conegut com de l’Enragollat (17) (X-383954, Y-4571100), seguirem els indicadors i farem cap al camí del Cementiri. Aquest camí, que diuen que és part de l’antiga Via Augusta romana, porta de dret a la vila. A mà dreta del camí trobarem la masia de Cal Xicarrot (18) (X-383729, Y-4570709), ubicada a l’indret de Les Estàpies, el camí que està enquitranat i passa pel costat de vinyes, fa una lleugera pujada fins el Cementiri Municipal, inaugurat l’any 1887 (19) (X-383410, Y-4570160). Seguirem pel camí del Cementiri que en el seu tros final té una pujada molt notable i costeruda, i un cop dalt de tot arribarem a la Plaça de la Badalota, des d’on podrem gaudir d’una meravellosa vista de l’Alt Penedès, i fi d’aquesta Ruta-1.

(*) – Ruta-1a. Aquest itinerari (marcat en blau) és la variant per si per sota el pont de pedra de la N-340, per on passa la riera de Marmellar, hi ha aigua i no es pot passar. Un cop estem al començament de la baixada en lloc d’anar fins la riera de Marmellar, anirem en direcció sud, per l’avinguda del Foix, que passa pel costat de les naus del Polígon Industrial El Foix, i arribarem al final del mateix a on trobarem el camí que venia de l’Arboç cap a La Llacuneta. Agafarem aquest camí que està enquitranat cap a la dreta i passant en mig de vinyes baixarem cap la riera de Marmellar, aquí passarem pel gual que hem trobat a l’anada, un cop passat el gual iniciarem una pujada que ens portarà a una cruïlla de camins, agafarem el que trobem al nostre davant i que ens portarà de dret cap a l’Arboç. Aquest camí se’l coneix com el camí de la Riera i transcorre en quasi tota la seva longitud per l’indret del Parat o Prat, i a banda i banda hi han camps amb vinyes i conreus. Arribant a l’indret de la Placeta i abans de començar una suau pujada, a mà esquerra, dins d’una propietat tancada hi ha l’antic pou medieval (20) W-418 (X-383801, Y-4569813), amb les parets revestides de pedra. Un cop dalt de la pujada trobarem la nova carretera a Castellet TP-2115, la creuarem amb compte, doncs hi ha força trànsit, farem una petita desviació cap a l’esquerra fins arribar a una petita rotonda, per enfilar-nos novament per l’antiga TP-2115, fins l’illeta de sortida, que està situada al costat de la N-340 i les Casetes del Roquer, i fi de la Ruta-1a, per la variant.

NOTES:

Les coordenades indicades són en UTM ETRS89.

0) El track per Wikiloc de la Ruta 1 és el següent: Track Wikiloc Ruta 1

1) La ruta es pot seguir per Wikipedra (http://wikipedra.catpaisatge.net) i també amb la nova aplicació “Pedra Seca” per a mòbils:

• Android:https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ionicframework.wikipedra
  • iOS: https://itunes.apple.com/es/app/pedra-seca/id1207666561?l=en&mt=8

2) Cal ésser molt respectuosos amb els conreus de sembrats, i vinyes donat que són finques particulars.

3) És recomanable acompanyar la ruta amb el llibre “Les barraques de pedra seca de l’Arboç”, que si no està exhaurit es pot trobar a l’Oficina de  Turisme de la Casa de Cultura (c.Major, 37 de l’Arboç), a fi de tenir
informació més detallada.

Informen: Robert Rovira i Ramon Artigas, membres del Drac Verd de Sitges (dracverd.catpaisatge@hotmail.com)